İslam i Koran

At ligge blomster ved gravsted

Spørgsmål:
“Når man besøger et gravsted, og ligger blomster piner det den afdøde person?, Og vil det dermed være haram (islamisk forbudt)?”

Svar:

De afdøde kan på ingen måder blive pint på grund af levende menneskers handlinger. 

I Guds Hellige Skrifter kan vi læse, at alle mennesker står til ret for kun Egen handlinger.

“De vil modtage deres fortjeneste, og I vil modtage jeres fortjeneste. I vil ikke blive spurgt om deres bedrifter” (Koranen: 2/v141)

En søn skal ikke bære straffen for sin fars synd,
og en far skal ikke bære straffen for sin søns synd.
Den retfærdiges retfærdighed skal virke tilbage på ham selv,
Og den uretfærdiges uretfærdighed skal virke tilbage på ham selv” (Biblen Ezekiels Bog:Kap:18/v20). 

Når man har mistet sin kære – er man i sorg. Og, som efterladte vil man gerne gøre mange gode ting for den afdøde. Vores profet Mohammad saw. har anbefalet af besøge gravene. “Besøg gravene, fordi det vil minde jer om det hinsidige liv (livet efter døden).” (Hadith: Ibn Mâce, Sunen, Cenâiz, 47).

Dermed er selve gravbesøget godt og sundt for vores sjæl. Gravbesøg vil være os en god påmindelse om døden. Vi kan få en smuk refleksion af døden og tage os sammen til at søge Guds vej og vilje. På gravsted  bliver vi ligeledes påmindet om, at livet er en kort rejse, og venter på os én og én.

Som muslim er det vigtigt at vide, at “bringe friske blomster, dekorationer, lys etc.  til grave og placere dem på grave” har ikke noget med islam at gøre. Der findes ingen praksis af disse handlinger, hverken profeten Mohammad saw. eller tidligere profeter.

At bringe friske blomster, dekorationer, lys og lign. ting – har intet at gøre med den afdøde. Dette er en handling, som kun tilfredsstille de efterladte.

Med rette Sind, kan man plante træer, stauder blomster som blomstre år efter år, (uden man passer og plejer stauder blomsterne) ved gravstederne. Stauders blomsters overjordiske dele visner som regel bort under kulde- eller tørkeperioder, mens de underjordiske dele overlever. Dermed vil denne handling gavne miljøet. Dog må man huske at denne handling ikke skal gøres som en religiøs ritual, men blot som, at ville gøre noget godt for miljøet, som på ingen måder kan refereres til den afdøde.

Allah/Gud er den Eneste som kan sænke Nåde til afdøde.

 

Add comment